انجمن ادبی مردگان

پربیننده ترین مطالب

پیوندها

جوانی بدون جوانی

شنبه, ۱ دی ۱۳۹۷، ۰۷:۰۶ ب.ظ




«مایا» رویا نیست، اما در خصلت توهم­آمیز بودن رویا دخیل است، چون چیزی­ست مربوط به آینده، و بنابراین مربوط به «زمان»؛ حالا «زمان» به تمام غیر­واقعی­ست...

از متن کتاب

سبک نویسندگی الیاده در ادبیات را، «خیال­نویسی»، «شگرف­نویسی» و «غرایب­نویسی» نامیده­اند. در آثار ادبی او مفاهیمی چون مکان و زمان مقدس، زمان چرخه­ای، و بازگشت ادبی فراوان به چشم می­خورد. او جهان هرروزه را به مکانی درک­ناپذیر و دور از فهم بدل می­کند، جایی میان عالم خاکی و عالم ماورا که در آن، جنبه ماورایی از هر گوشه­ای سروکله­اش پیدا می­شود.

پشت جلد کتاب

حقیقتش مدتی طول کشید تا کتاب را بخوانم. اصلا عادت به خواندن این نوع داستان­ها نداشتم ولی بالاخره تمام شد(با وجود تعداد کم صفحات).

اگر آدم نداند که الیاده چطور داستان نویسی هست هرگز فکر نمی کند که داستان بر پایه عقاید و اندیشه­های اقوام هست مثل تناسخ که بیشتر در اندیشه هندیان به چشم می­خورد و من هم در ذهنم این نام با هندی­ها گره خورده است. قابل توجه اینکه در صورت عدم آگاهی از اندیشه نویسنده، داستان نوع تخیلی دارد.

 به هر صورت داستان روال بدی ندارد و پیش میره و آدم منتظر یک اتفاق برای پایان داستان و پایان کار نقش اول هست که یک دفعه شما می­فهمید که داستان بر پایه همان اندیشه اعتقادی شکل گرفته.

نکته­ای که شاید آدم را خسته کند گفتگو­های داستان است که بخش غالب داستان را در بر می­گیرد و همینطور الیاده در بخشی از داستان هم به برخی از اسطوره­ها و اندیشه­ها اشاره می­کند که جالب است و می­تواند حس کنجکاوی آدم را تحریک کند. البته اطلاع نداشتن از اسطوره شناسی، چندان مهم نیست و در درک داستان خللی ایجاد نمی­کند.

در مجموع بد نیست برای کسی که کتابی از الیاده نخوانده این کتاب را بخوانه تا بداند با چه کسی طرفه.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی